Warzywa i owoce podstawą zdrowej diety

To co jemy ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu, warto jest stosować dietę bogatą w warzywa i owoce. Zdrowa dieta jest w stanie zdziałać cuda.

Dlaczego warto spożywać warzywa i owoce w dużej ilości?


Warzywa i owoce warto jest spożywać w jak największej ilości ze względu na fakt, że są one źródłem błonnika, który pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego i usuwanie z krwi cholesterolu przeciwdziałając miażdżycy oraz zawałom serca. Warzywa i owoce są również źródłem licznych witamin i minerałów. Wśród nich warto jest wymienić witaminę C,K oraz żelazo zapewniające odporność organizmu na infekcje, a także witaminy A i E zmniejszające aktywność wolnych rodników, które są odpowiedzialne za procesy starzenia się. Oprócz tego warzywa i owoce zawierają w sobie dużo wody, która jest bardzo ważna dla witalności i energii, stanu cery oraz dobrego samopoczucia.


W jakiej formie i jak często należy spożywać warzywa i owoce, by zauważyć ich pozytywne efekty dla organizmu?


Warzywa i owoce najbardziej pozytywny wpływ dla organizmu mają spożywane w postaci surowej. W przypadku jednak konieczności ich przygotowania na ciepło należy zadbać o to by proces gotowania trwał jak najkrócej. Dzięki temu nie utracą one dużej ilości witamin i minerałów.

Aby efekty były zauważalne, zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw i owoców w trakcie dnia. Dla urozmaicenia nie muszą to być warzywa i owoce w czystej postaci. Warto nimi wzbogacać także główne posiłki. Np. przygotowując śniadanie i kolację można położyć na kanapkę sałatę, pomidora lub ogórka, a do obiadu przygotować sałatkę ze świeżo pokrojonych lub startych warzyw. Dobrym ruchem może być także zastąpienie słodkich przekąsek w postaci ciasta lub ciastek sałatką przygotowaną ze świeżych owoców i jogurtu naturalnego.